Econstudentlog

Mensa

After a long time of badgering (I shall not mention any names – Miao…), a month or two ago I was finally talked into signing up for an admissions test to Mensa in order to see if I could get in. I took the test last week and I received the results today. I got 44 out of the 45 questions correct, corresponding to an IQ performance in the top 1 % and an IQ of 135 (using a standard deviation of 15). So I’m in if I want to be.

This is of course a great opportunity for me to expand my social network and meet new people, and I’ll give it a try.

In unrelated news, currently the FIDE World Cup 2013 is being played in Tromsø, Norway. Official site here, live coverage here. Of particular interest I think is the young Chinese player Yi Wei. He’s only fourteen years old, yet he’s defeated both Ian Nepomniachtchi and Alexei Shirov – outplaying Shirov completely yesterday – and he has now moved on to the third round. This is crazy! He won’t win this event, but I’m thinking this is a player who’ll go far.

Update – documentation added below, in case some readers are skeptical (people often lie about such things, especially online…). It’s in Danish, but at least you can verify that all the numbers reported above are in the document (44, 45, 1 %, 135, 15):

DSCN3693

(The ’empty box’ I added in MS Paint in order to obscure my name and birth date).

August 16, 2013 - Posted by | Chess, IQ, personal

9 Comments »

  1. Nice! Hvor meget minder testen om den, som man kan tage på deres hjemmeside?

    Comment by Stefan | August 17, 2013 | Reply

    • Jeg er ikke sikker på, hvor meget jeg må sige her, så jeg holder det meget generelt.. Det er ligesom i den online test en figur-test. Især i anden halvdel af testen var opgaverne i den formelle test efter min opfattelse lidt lettere end opgaverne i online-udgaven – til gengæld har du betydeligt mindre tid til rådighed per opgave. Tidsfaktoren er meget central, og jeg følte mig ekstremt stresset under testen for jeg regner normalt ikke mig selv for en særlig hurtig tænker (omhyggelig måske, men ikke hurtig).

      Hvis du klarede dig okay i deres online test vil du også kunne gøre det godt i den formelle test. Hvis de tillader folk som mig adgang, så…

      Comment by US | August 17, 2013 | Reply

      • “Hvis de tillader folk som mig adgang, så …”

        Den beskedne top 1%🙂

        Comment by Stefan | August 17, 2013

      • Jeg havde ikke høje tanker om mine egne mentale evner før jeg tog testen, og man bliver ikke mere intelligent af at få resultatet af en IQ-test…

        Comment by US | August 17, 2013

      • “Jeg havde ikke høje tanker om mine egne mentale evner før jeg tog testen, og man bliver ikke mere intelligent af at få resultatet af en IQ-test…”

        Korrekt, men er testresultatet ikke evidens, der bør få dig til at opdatere fra “ikke høje tanker om egne mentale evner” i retning af “høje tanker om egne mentale evner”?

        Comment by Stefan | August 17, 2013

      • “Korrekt, men er testresultatet ikke evidens, der bør få dig til at opdatere fra “ikke høje tanker om egne mentale evner” i retning af “høje tanker om egne mentale evner”?” — Stefan har ret😀

        Comment by Miao | August 18, 2013

      • Den observation har jeg svært ved at finde gode argumenter imod, men hvor stor vægt jeg vælger at tillægge testresultatet, og hvor meget jeg vælger at ‘opdatere’, er naturligvis ikke uvæsentligt – ‘i retning af’ efterlader stadig nogle frihedsgrader…

        Comment by US | August 18, 2013

  2. Husk på at når I har taget mange tests af den samme type, så opstår der træningseffekter, og testen måler således for højt. Hvis man vil have et mere pålideligt resultat, så skal man tage en masse forskellige test og udtrække en g-faktor af dem.

    Comment by Emil | August 21, 2013 | Reply

    • Ingen grund til at fortælle mig ting jeg allerede ved.

      Comment by US | August 21, 2013 | Reply


Leave a Reply

