Econstudentlog

Poll – et spørgsmål om bøger

Noget jeg har tænkt over…

Hvis ingen af de nuværende læsere har købt en bog på baggrund af noget, jeg har skrevet, så har jeg i øvrigt ikke noget problem med det. Jeg kan ikke lide tanken om, at en person vil komme til at spilde både tid og penge på en bog, vedkommende ikke skulle have købt, bare fordi jeg anbefalede den, også selvom købsbeslutningen ikke er min, så jeg prøver, ikke altid med lige stor succes, at holde armene nede, når jeg skriver om værker, jeg læser. Jeg går selv og bilder mig ind, at jeg er rimeligt god til at udvælge passager fra bøgerne, jeg læser, som er marginalt bedre end den gennemsnitlige passage, og hvis en person ikke har så meget tid eller lyst til at læse, vil jeg nogle gange næsten foretrække, at de kun læser mine posts og ikke læser bøgerne i deres helhed, også selvom det måske resulterer i at læseren får et ukorrekt indtryk af værkets overordnede kvalitet. I det omfang jeg skriver disse posts for andre end mig selv (det omfang er begrænset, jeg skriver primært disse posts, fordi jeg så husker bøgerne bedre, fordi jeg får dem bearbejdet mentalt en ekstra gang, og i øvrigt også vil have lettere ved at finde tilbage til nøglepassager ved senere lejligheder), er det ideer, jeg ønsker udbredt, ikke antallet af kopier i omløb.

Købsbeslutninger er ofte komplekse og et resultat af mange faktorer, så uddyb gerne, enten i poll’en eller i kommentarsektionen herunder. Hvis du har læst en bog på baggrund af…, men ikke købt den, vil jeg anbefale et svar i den øverste kasse og en evt. uddybning i kommentarsektionen.

June 1, 2010 Posted by | bøger, polls | Leave a comment

Douglas Adams: Parrots, the Universe and Everything

Not sure if you’ve already seen it, but if you haven’t you should. It’s a long video, 1,5 hours, so if you don’t have the time now, come back at some point and watch it later on – I’ve only seen a third of it yet but this is great stuff. HT: PZ Myers.

A few selected wikipedia-links relevant to the first third of the talk: Kakapo, Lemur, Komodo dragon, Snakebite, Gondwana. The first three of these are featured articles, so I’m not just linking to stubs here – they contain a lot of good stuff, and in general the articles in the biology class of wikipedia articles in my experience very often do.

June 1, 2010 Posted by | biology, Douglas Adams, random stuff | Leave a comment

   

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 146 other followers