Econstudentlog

Il Principe (I)

På dansk: Fyrsten. Af Niccolò Machiavelli. Du har formodentligt (/forhåbentligt?) hørt om den.

Læste den i dag. Bogen er rigtig god. Havde en forestilling om, at jeg også ville poste et længere indlæg om den i dag, det når jeg ikke, jeg er dødtræt og på vej i seng. Fik debatteret lidt løst med William Jansen ovre på bohemianrapsody i stedet for (?) at skrive en post her, tiden ville sandsynligvis have været bedre brugt, hvis jeg bare havde skrevet et indlæg her i stedet, men det er der ikke noget at gøre ved.

Jeg er ret sikker på, at en (lang) post om denne bog slet ikke er nok. Forvent meget mere om bogen over den næste uges tid.

March 7, 2010 - Posted by | bøger, machiavelli

7 Comments »

  1. Det glæder jeg mig til. Endnu een af de utallige bøger, jeg har købt, men ikke læst. Den hedder i øvrigt Il PrincipE på italiensk.

    Comment by Ulla Lauridsen | March 8, 2010 | Reply

  2. Det var sjovt, på bogens 4. side, der hvor originaltitel, udgave, forlag ect. er noteret, angives: “Originalens titel: Il Principi, 1512, udg. 1532″.

    Jeg kender intet til det italienske sprog, jeg antog bare pr. automatik at oversætteren havde noteret originaltitlen korrekt i værket. Jeg tog åbenbart fejl. En uformel ‘Google stavekontrol’ giver ~17.000 hits til “Il Principi”, men 2,5 millioner hits til “Il Principe”. Har rettet titlen i overskriften.

    Med mindre der er en eller anden fornuftig forklaring på afvigelsen i stavningen (Il principi er den latinske titel? Et eller andet i den stil?), er det altså en meget graverende fejl fra forlagets/oversætterens side.

    Comment by US | March 8, 2010 | Reply

  3. Jeg kan en lille smule italiensk, så i mangel af klogere folk: Det ER mærkeligt. Prìncipi er en korrekt flertalsform af prìncipe. Men i så fald skulle artiklen være ‘I’. Så jeg fatter det ikke. Latin har jeg overhovedet ingen forstand på.

    Comment by Ulla Lauridsen | March 8, 2010 | Reply

  4. Men på den anden side: grammatikken i 1512 var nok anderledes. Det er bare lidt prætentiøst af udgiverne at bruge den gamle titel – med mindre, naturligvis, du har raget en førsteudgave til dig :-)

    Comment by Ulla Lauridsen | March 8, 2010 | Reply

  5. 2. udgave, 10. oplag, 2007. Og det er så andenudgaven af en dansk oversættelse, som først blev udgivet næsten 500 efter originalværket blev udgivet. Førsteudgave er vist så meget sagt…

    Ændringer i grammatisk praksis kunne måske forklare det. Nå, det betyder heller ikke det store, det mest oplagte er at gengive titlen på korrekt nutidigt italiensk, så jeg står ved min ændrede stavemåde i posten. Grunden til, at jeg ikke bare kaldte posten ‘Fyrsten’, var i øvrigt, at værket tilsyneladende har forskellige oversættelser i forskellige lande (tyskerne: ‘Der Fürst’, briterne: ‘The Prince’), så jeg synes det var mest oplagt at bruge den italienske originaltitel i postens titel, så ingen kunne være i tvivl om, hvilket værk det drejede sig om. Det var så måske i retrospekt ikke den optimale beslutning.

    Comment by US | March 8, 2010 | Reply

  6. På alle de sprog, jeg kan gennemskue, er titlen den samme. Mens fyrste og prins er blevet to forskellige ting i fx tysk og dansk, så dækker engelsk (og fransk, vist nok) prince både fyrster og prinser, ligesom det historisk er to ord for den samme ting. Etymologisk betyder de det samme, men er af forskellige rødder: Prins af princeps, den første, og fyrste af … første. Ifølge min etymologiske ordbog optræder fyrste først som oversættelse af princeps.

    Comment by info | March 8, 2010 | Reply

  7. @info:

    Så blev jeg det klogere. Blogs rules!

    Comment by US | March 8, 2010 | Reply


Leave a Reply

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 146 other followers

