Econstudentlog

Den heterogene ateisme

Jeg skrev denne kommentar ovre på William Jansen’s blog, og besluttede mig for også at gengive det meste af kommentaren her, da jeg ikke er sikker på, jeg før har fremhævet denne pointe på bloggen:

Ateister har, modsat hvad mange kristne debattører har det med at bilde sig selv ind, i udgangspunktet næsten intet til fælles. ‘Ateisme’ er en meget bred samlebetegnelse, og medlemmer af religion X burde i udgangspunktet antages at have langt mere til fælles end ikke-medlemmer. Religionsmedlemsskab er en positivt defineret størrelse, ateisme er bare medlemsskabets negation; og jo mere udbygget religionen er, jo flere fælles dogmer, ritualer osv. den har, jo mere har de religiøse alt andet lige til fælles, og jo mere forholdsmæssigt heterogen vil den så at sige ateistiske kontrolgruppe være.

Forestil dig to grupper. Den ene gruppe tror på eksistensen af usynlige regnorme, som om natten spiser alt græsset på din græsplæne, for efterfølgende, altid, før du står op, at plante nyt græs, som er vokset frem igen når du vågner. Den anden gruppe gør ikke. Hvilken gruppe har, alt andet lige, mest til fælles?

Her er det også væsentligt at vedkende sig, at mit ‘alt andet lige’ kun er medtaget for at holde eksemplet simpelt. For alt andet er ikke lige. Gruppen som tror på regnormene har normalt også regler om, hvor tidligt man skal gå i seng og stå op, for ikke at forstyrre regnormene. Ikke kun er den første gruppe ikke altid enige om, hvor store regnormene er (et betydende udsagn er langt fra nok til at beskrive de fleste religioners fundament), religionsbegrebet er også mere end bare tro; til det traditionelle religionsbegreb hører også et sæt af religiøse ritualer samt religiøse dogmer i form af moralske værdidomme, som de fleste af troens medlemmer i udgangspunktet antages at bakke op om (gruppe 1 danser nu og da ude på græsplænen for at sikre sig, at ormene ikke efterlader plænen uden græs den følgende morgen/gruppe 1 mener det er moralsk ‘godt’ at fjerne løse blade der ligger på plænen).

Sagt med lidt færre ord: Det er ikke spor underligt, at de kristne kan finde ateister som, af den ene eller anden grund, bakker op om nogle af religion X’s værdidomme. De kan helt sikkert finde rigtigt mange. Det er bare ikke noget særligt stærkt skudsmål mod ‘ateister i al almindelighed’. Ateister har, når man ser på gruppen som helhed, næsten ingenting til fælles.

De kristne islamkritikere ville, hvis de også vil tages seriøst af de ateistiske islamkritikere som tager dette emne alvorligt, gøre klogt i at nuancere deres kritik af ateisterne bare en smule mere, end de normalt har for vane. Hvis kritikken påtænkes at være korrekt og velplaceret, og ikke bare har til formål at ‘score point’ i en strid som er emnet mere eller mindre uvedkomment, bør de kristne, alt andet lige, bruge flere kræfter på at skelne mellem de forskellige ateister, end ateisterne bør bruge på at skelne mellem de kristne. De bør […] gøre sig klart, at nogle af de vantro faktisk trækker en rigtig stor del af læsset i dag.

Et kort addendum. Jeg har tidligere postuleret at antallet af religiøse forestillinger er uendeligt. Herunder følger en sandsynliggørelse af postulatet:

Antag en religiøs forestilling, R, opfylder kriterierne (k1,k2,k3). Jeg kan konstruere en ny religiøs forestilling forskellig fra R, ved at opfinde en ny religiøs forestilling R’, som opfylder kriterierne (k1,k2,k3,k4). Sagt på godt dansk: Din gud er sød, god og tilgivende. Min gud er sød, god, tilgivende og højrehåndet. Det er ikke den samme gud, den samme religiøse forestilling. Det er simpelt at generalisere argumentet: For alle religiøse forestillinger R = R(i), der opfylder kriterierne K = ∑ k(i), i ∈ (1,2,…,n) kan jeg konstruere en religiøs forestilling R’, der er forskellig fra R, ved at tilføje til R(K) en religiøs forestilling k(n+1), der ikke er indeholdt i R.

Hvis vi antager at postulatet er korrekt, hvordan indvirker det så på mit argument om graden af ‘same-ness’ for hhv. religiøse medlemmer af gruppe X og ateister? Det kan jeg ikke rigtigt gennemskue lige nu. Måske vil jeg følge op på posten senere, evt. vha. et nyt opfølgende indlæg.

January 30, 2009 - Posted by | islam, religion

3 Comments »

  1. Jeg smuttede faktisk bare forbi din log for at se om det var noget du havde copy/pastet i mit kommentator-spor. Hvis det ikke var, så havde jeg opfordret dig til at smide en indledning på og trykke det som indlæg. Det er lige på kornet.

    Comment by WilliamJansen | January 30, 2009 | Reply

  2. Econ, du skriver: Hvis vi antager at postulatet er korrekt, hvordan indvirker det så på mit argument om graden af ’same-ness’ for hhv. religiøse medlemmer af gruppe X og ateister?

    WJ: Dit postulat er en teoretisk abstraktion, og den har relevans for de filosofisk anlagte Din pointe om graden af ‘same-ness’ blandt religiøse af en specifik bekendelse og ateister er konkret, pragmatisk og funderet i denne verden.

    Det ene er filosofi, det andet er et brugbart redskab.

    Det ene er hele Europa, når du vil finde Hannover. Det andet er et kort over Europa, når du vil finde Hannover. Det kan godt være at ‘hele Europa’ er mere korrekt end kortet, men jeg ved godt hvad jeg vil bruge til at lade mig styre på min rejse.

    Comment by WilliamJansen | January 30, 2009 | Reply

  3. Dit postulat har vel ingen indvirkning på dit argument. Dit argumentet er grundlæggende, at fordi FÆLLES forestillinger er det, der kendetegner en religiøs gruppe, har medlemmer af en religiøs gruppering i gennemsnit mere til fælles med hinanden end ateister har, da det eneste fælles kendetegn ved ateister er, at de ikke er en del af en religiøs gruppering.

    Dit postulat er grundlæggende, derimod, at uanset hvor mange fælles forestillinger to religiøser menneske måtte have sammen, kan man altid finde på i hvert fald en mulig varians mellem de to. Men postulatet umuliggør ikke fælles forestillinger.

    Comment by Thomas S | January 31, 2009 | Reply


Leave a Reply

