Econstudentlog

“Giving money and power to Government is like giving whiskey and car keys to teenage boys” (P.J.O’Rourke)

Er det at få børn noget man har en ret til? Hvem skal have den ret? Hvorfor?

Fra Finn Ziegler’s klumme i 180 grader:

Ved at tilbyde enlige eller lesbiske kvinder kunstig befrugtning, får disse kvinder en særbehandling. Par bestående af mænd og kvinder, der henvender sig for at få fertilitetsbehandling, har en dysfunktion i forhold det normale. De vil ofte have gennemgået et forløb, hvor andre virkemidler har været forsøgt først.

Anderledes forholder det sig med lesbiske par eller enlige kvinder. De fejler ikke noget, der er ikke tale om en fysisk sygdom. Kunstig befrugtning til enlige og lesbiske kvinder er “behandling” af en livsstil, kvinderne selv har valgt, snarere end en sygdom.

Ovenstående, synes jeg, er en forkert måde at anskue problemet. Mit take er dette: At få et barn er i sig selv et livsstilsvalg, det er ikke en menneskeret. Hvis man som par vil have børn og ikke kan få det på egen hånd, må man i udgangspunktet selv betale for den behandling, der kræves. At der når det kommer til heteroseksuelle par er tale om ‘en dysfunktion’, er sagen uvedkommende; resten af Danmark skal stadig ikke blandes ind i, om man ønsker at få et barn eller ej. At være ufrivilligt barnløs er da ikke rart, men at lide af eksempelvis nedsat sædkvalitet er altså ikke en ’sygdom’ det offentlige skal betale for. I øvrigt er der mange andre dysfunktioner det offentlige heller ikke betaler for at korrigere for, eksempelvis moderat synssvækkelse og tandproblemer.

Zieglers argument bliver selvfølgelig endnu mere speget, når man tager med i betragtningerne, at næppe alle lesbiske vil være enige med Ziegler i, at deres seksuelle orientering er noget de selv har ‘valgt’. Bevares, man kunne da kræve af de lesbiske kvinder der ønskede børn, at de gjorde som i fortiden; undertrykte deres seksualitet og giftede sig med en mand de ikke elskede, for så at lave nogle børn (børn som staten i øvrigt har så meget brug for i disse tider, for at få pensionspyramidespillet til at vare lidt længere). Men er vi ikke kommet videre?

Det er meget belejligt for Ziegler, at ens seksuelle orientering er noget man vælger, det gør det lettere at få argumentet, at børn har ret til en far, til at glide ned. Hvor kommer den ret fra?

januar 10, 2008 - Skrevet af US | 180 grader, rettigheder, velfærdsstaten | | 7 Kommentarer

7 Kommentarer »

  1. Tumpe! Hvor egoistisk og snæver synet kan man være.

    Comment af AD | januar 11, 2008 | Svar

  2. @AD:

    Jeg prøver at holde en civil tone i kommentarsektionen, der er ingen grund til at bruge skældsord her. Men vil du ikke prøve at uddybe – eller rettere argumentere? Hvad er det ved min position der er egoistisk?

    Comment af US | januar 11, 2008 | Svar

  3. @ US: Det er et godt take du har på klummen; er nemlig meget enig.

    @ AD: Hvor vil du hen med det? At være egoist er en positiv egenskab, mens at være snæversynet ikke er det, ligesåvel det at været snæversynet oftest er en egenskab man ikke finder hos egoister; tværtimod.

    Comment af Nikolaj Hawaleschka Stenberg | januar 11, 2008 | Svar

  4. Du har fuldstændig ret! Hvis lebbere vil have børn, kan de gå i byen og finde et engangsknald. Det kan aldrig være skatteydernes opgave at betale, fordi en mandehader har krampe i livmoderen.

    Comment af Anna Lyttiger | januar 11, 2008 | Svar

  5. @ Anne: LOL

    Comment af Nikolaj Hawaleschka Stenberg | januar 12, 2008 | Svar

  6. Vi lever i et moderne samfund, og jeg er modstander af al form for diskrimination, hvilket jeg syntes det er, hvis man skal bestemme hvem der kan blive kunstigt befrugtet.

    http://www.tinathomsen.wordpress.com

    Comment af Tina Thomsen | januar 12, 2008 | Svar

  7. Nemlig.. Diskriminationen opstår i dette tilfælde, fordi staten skal ind og tage stilling til menneskers egnethed som forældre. I øvrigt ganske enig med forfatteren: Jeg har selv nær familie som har lidt under ufrivillig barnløshed, men det skal aldrig være en “ret” at få børn, lige som staten naturligvis hverken skal subsiduere eller sætte rammerne for denne problemstilling.

    Comment af AK | januar 13, 2008 | Svar


Skriv en kommentar